Wat is Adblue? Wij leggen het uit!

Vanwege de toenemende emissienormen zijn dieselvoertuigen van tegenwoordige zoals vrachtwagens, bedrijfsbussen en bepaalde personenauto’s uitgerust met een AdBlue systeem.  In deze blog gaan we verder in het onderwerp ”Wat is Adblue en hoe werkt het eigenlijk?” Ook leggen we graag wat uit over diesel additieven die eenvoudig toegevoegd kunnen worden aan het brandstofsysteem van de dieselvoertuig. 

Wat is Adblue?

AdBlue is een oplossing (waterachtig) die wordt gebruikt om de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water stikstof. AdBlue is een mengsel van gedemineraliseerd water en zuiver ureum en wordt ingespoten in het uitlaatsysteem tussen de motor en de SCR-katalysator (Selective Catalyc Reduction katalysator). Deze werking zorgt voor een schonere uitstoot van uitlaatgassen en is dus beter voor het milieu.

AdBlue tanken, kan dat?

AdBlue kunt u tegenwoordig tanken (bijvullen) bij veel tankstations in Nederland en de EU. Dit geldt voornamelijk voor vrachtwagens. Wanneer u AdBlue voor personenauto of bedrijfswagen wilt bijvullen kunt u vaak een 5 of 10 liter verpakking (jerrycan) kopen. U kunt zelf eenvoudig de Adblue bijvullen. AdBlue kopen? AdBlue is vrijwel bij iedere autozaak, grossier of pompstation verkrijgbaar. Ook via verschillende webshops is het mogelijk om AdBlue te kopen.

Zelf AdBlue bijvullen

In de meeste gevallen hebben de voertuigen die AdBlue gebruiken een metertje die de hoeveelheid AdBlue aangeeft. Aan de hand van deze indicator kunt u zien of u de AdBlue moet bijvullen. Zorg altijd voor een goede samenstelling, een te volle AdBlue tank komt de kwaliteit niet ten goede. Een AdBlue tank kunt u herkennen aan een blauwe dop. Vaak staat hier ook AdBlue op geschreven. 

Diesel brandstofsysteem

AdBlue is alleen geschikt voor dieselmotoren en wordt toegevoegd aan een aparte AdBlue reservoir. U tankt dus Diesel (b7) en AdBlue apart. Zoals u kunt lezen in dit blog heeft AdBlue een positieve werking op het verminderen van de uitlaatgassen. Brandstofadditieven doen in principe hetzelfde, maar worden toegevoegd aan de dieselbrandstof (B7) en niet aan de AdBlue reservoir. Vaak wordt een diesel additief gebruikt om het hele brandstofsysteem grondig te reinigen. Een diesel additief kan zowel preventief als curatief worden gebruikt. 

Preventief (voorkomen dat er problemen ontstaan)

Voor dieselmotoren hebben wij de Lindemann Diesel Boost. Dit is een additief dat zeer geschikt is voor preventief gebruik. Een flesje van 400 ml is goed voor één tot twee tankbeurten en houdt het brandstofsysteem schoon en topconditie. 

De Lindemann Diesel Boost reinigt en smeert het hele brandstofsysteem. Daarnaast bevat de Diesel Boost in tegenstelling tot andere merk additieven geen solventen! De nieuwe B7 diesel bevat bio-ethanol en trekt meer vocht aan. Solventen hebben nadelige eigenschappen en nemen (condens) water op. Wanneer u de Lindeman Diesel Boost regelmatig toevoegt aan uw brandstofsysteem zal de motor stiller en zuiniger lopen met als gevolg een beter presenterende motor. De Diesel Boost is verkrijgbaar in 400 ml, 5, 10 en 20 liter.

Daarnaast is het goed om jaarlijks het hele brandstofsysteem preventief te reinigen met de Lindemann Service Cleaner Diesel. Dit additief reinigt de injectoren, katalysator, zuigers en kleppen.

Curatief (probleemoplossend)

Het brandstofsysteem van een auto kan op den duur vervuild raken. Stottert uw auto, zijn de injectoren vervuild of heeft u een verstopt roetfilter / EGR-klep? In dit geval kunt u zelf het brandstofsysteem reinigen en het probleem oplossen/verhelpen met een diesel additief of injector cleaner

De Lindemann additieven hebben zowel reinigende als smerende eigenschappen en zijn uitermate geschikt voor dieselmotoren die te maken hebben met vervuiling. 

Geef een reactie