Vervuilde katalysator zelf reinigen

Vervuilde katalysator zelf reinigen

Een katalysator is een onderdeel van het uitlaatsysteem. Om destijds te voldoen aan de toenemende milieueisen heeft de Nederlandse Overheid in 1992 besloten om dat een katalysator verplicht is voor een auto. Heeft u een vervuilde katalysator en wilt u uw katalysator reinigen? In deze blog gaan we dieper in op de oorzaken, problemen en oplossingen voor een vervuilde katalysator.

Om u te helpen met uw probleem hebben wij een blog geschreven over: Katalysator reinigen. In deze blog gaan we dieper in op de volgende zaken:

Wij hopen dat u na het lezen van deze blog een geschikte oplossing heeft gevonden.

Werking katalysator

De katalysator zit voor in het uitlaatsysteem en heeft als functie om de giftige en milieu onvriendelijk gassen uit de uitstoot te halen. Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen.

Een katalysator reduceert en filtert de schadelijk stoffen, CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxide) en CH (onverbrande koolwaterstof) en zet deze stoffen om naar minder schadelijke stoffen zoals: koolstofdioxide, stikstof en waterstof. Het roetfilter vermindert daarentegen de uitstoot van roetdeeltjes. Er zijn meerdere soorten katalysatoren zoals: Oxidatiekatalysator (dieselmotoren), Driewegkatalysator (benzinemotoren), EOBD-katalysator en Close couple katalysator.

Oorzaak vervuilde katalysator

Er zijn meerdere oorzaken waaraan een vervuilde of verstopte katalysator is te herkennen. Wij hebben een aantal oorzaken op een rijtje gezet die de oorzaak kunnen zijn van een vervuilde of verstopt katalysator.

  • Hoog olieverbruik
  • Versleten of beschadigde bougies
  • Het tanken van verkeerde brandstof
  • Korte afstanden rijden
  • Onjuiste afstelling van de motor
  • Brandstofresten in het brandstofsysteem
  • Slecht functioneerde lambdasonde *
  • Slecht werkende injectoren
  • Beschadigde of kapotte katalysator

* Lambdasonde is een sensor in de uitlaat en meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Het gaat om de ideale brandstof verhouding tussen de brandstof en lucht. De lambda kan een koude motor voorverwarmen en zorgt ook voor een schone verbranding van de motor. U kunt ook zelf de Lambdasonde reinigen met een brandstofadditief.

Herkent u één van de bovenstaande oorzaken, dan is de kans groot dat u last heeft van een vervuilde of verstopte katalysator. Deze oorzaken resulteren in een opstapeling van problemen. Verderop in deze blog lichten we de problemen toe.

Kenmerken verstopte katalysator

Normaal gesproken wordt de brandstof verbrandt in de verbrandingskamer. Wanneer brandstof niet tot een volledige verbranding komt zal het in de uitlaat terechtkomen en in de katalysator worden ontbrandt. Deze slechte ontbranding leidt tot een oververhitting in de katalysator en hierdoor ontstaat er een ”meltdown”. Door oververhitting zal de keramische monoliet gaan smelten, waardoor de uitlaat verstopt raakt. Dit zijn de kenmerken van een verstopte katalysator.

Nu de problemen, oorzaken en kenmerken van een vervuilde of verstopte katalysator duidelijk zijn kunt u zelf een keuze maken. Of een nieuwe katalysator kopen, of een katalysator reinigen met een reinigingsadditief van Lindemann. Wij leggen u graag de voor- en nadelen, de beste en goedkoopste oplossing uit.

Nieuwe katalysator kopen

Een nieuwe katalysator kopen en laten vervangen is niet goedkoop. Vaak moet dit worden uitbesteed aan een garage en komt er dus ook nog werkloon overheen. De kosten voor het kopen of vervangen van een katalysator liggen gemiddeld rond de 350 euro. Echter zijn deze kosten voor het vervangen van een nieuwe katalysator erg verschillend en afhankelijk van het type katalysator en soort auto. Een nieuwe katalysator kopen of vervangen is dus een optie wanneer deze ”echt kapot is” en niet meer gerepareerd of gereinigd kan worden. Ook in dit geval is het raadzaam om eerst een katalysator reiniger te gebruiken. Dit is vele malen goedkoper en kan resulteren in een schone katalysator.

Katalysator reiniger

Zoals beschreven is een nieuwe katalysator kopen best prijzig. Zelf uw katalysator reinigen? Dit kan eenvoudig met een Lindemann additief. Deze Service Cleaner is de beste en goedkoopste oplossing voor het reinigen van onder andere de katalysator.

Lindemann

 

Service Cleaner Benzine

Lindeman Service Cleaner Benzine en Diesel is een krachtig additief dat het hele brandstofsysteem inclusief de kleppen, zuigers, injectoren en katalysator reinigt. Deze katalysator reiniger zorgt voor een efficiëntere verbranding, minder uitstoot van schadelijk uitlaatgassen, en schonere katalysator.

Voordelen Lindemann Service Cleaner

  • Gemakkelijk in gebruik
  • Verwijdert aanslag
  • Vermindert het brandstofverbruik
  • Vermindert de uitstoot van schadelijk uitlaatgassen
  • Reinigt het hele brandstofsysteem
  • Vermindert vermogensverlies
  • Efficiëntere verbranding en betere motorprestaties

Naast het curatief gebruiken van de additieven adviseren wij ook om ze preventief te gebruiken. Door uw hele brandstofsysteem ten allen tijde schoon te houden voorkomt u een hoop problemen.

Conclusie: Zelf uw katalysator reinigen? Gebruik de Lindemann Service Cleaner Benzine. Deze katalysator reiniger is één van de betere op de additievenmarkt.

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze blog? Neem gerust contact met ons op. Via een van onze fysieke- en online verkooppunten kunt u onze additieven kopen. Klik hiervoor op ”Bestel hier”

Geef een reactie