E10 benzine scooter problemen

Sinds de doorvoering van E10 benzine stapelen de problemen zich op bij auto’s, scooters en motoren. Met name de kleinere motoren ondervinden steeds meer problemen met de ”nieuwe” E10 benzine. Ook wij krijgen steeds meer vragen of hun scooter of brommer goed kan rijden op E10 benzine. Wij leggen in dit blog graag uit waarom E10 benzine voor een scooter minder goed is dan Euro 95 of 98, wat voor problemen dit kan opleveren en wat je hieraan zelf kunt doen!

E10 benzine scooter

Vrijwel de meeste scooters rijden op benzine. Net zoals een auto is een scooter ook een gebruikersgoed. Om te kunnen rijden is het noodzakelijk om benzine te tanken. Voorheen kon een scooter prima rijden op Euro 95 of 98 brandstof, maar sinds de doorvoering van E10 benzine ontstaan er steeds meer problemen. 

In principe kunt u prima rijden op E10, maar ons advies is om geen E10 voor uw scooter te tanken. E10 trekt meer vocht aan, bevat minder energie en heeft een negatief effect op het brandstofverbruik. Wanneer u een scooter dagelijks gebruikt is het geen enkel problemen op E10 te gebruiken. Gebruikt u de scooter daarentegen alleen maar voor mooi weer of rijdt u af en toe een klein rondje en zet u de scooter voor een langere periode (langer dan een maand) aan de kant. De kans bestaat dat onderdelen en de benzinetank gaan roesten. Daarnaast tast E10, als gevolg van een hogere ethanolgehalte, ook rubber onderdelen (leidingen, slangen) aan. Op den duur ontkomt u er niet aan en komen deze roestdeeltjes ook in de motor terecht. Deze vuilresten zorgen voor slijtage dat grote E10 scooter problemen kan veroorzaken.

Oplossing E10 scooter

Er zijn een aantal oplossingen om E10 scooter problemen te verhelpen.

Ons advies: Tank gewoon Euro 95 of 98. Helaas is Euro 98 op veel plekken niet meer verkrijgbaar sinds de doorvoering van E10. Hierdoor bent u vaak genoodzaakt om toch E10 benzine voor uw scooter of brommer te gaan tanken. Dit kan! In dit geval adviseren wij u om gebruik te maken van een premium kwaliteit brandstofadditief. 

Als eerst zult u het brandstofsysteem moeten reinigen. Hiervoor hebben wij de Lindemann Service Cleaner Benzine. Dit additief is een goede kwaliteit carburateur reiniger en reinigt ook de kleppen, zuigers en injectoren. Nadat u het hele brandstofsysteem heeft gereinigd is het belangrijk om het daadwerkelijk ook schoon te houden. Dit kan met de Lindemann Fuel System Cleaner. Het additief is uitermate geschikt om het injectie- en brandstofsysteem, inlaatkleppen, verbrandingskamer en spruitstuk schoon te houden. Daarnaast beschermt dit additief de motor, brandstofpomp en brandstofleidingen tegen de nadelen van het hoge ethanolgehalte in E10 benzine. Met de Lindemann Fuel System Cleaner kunt u alle E10 scooter problemen voorkomen! Een flesje van 400 ml is goed voor 400 liter E10 benzine (ook geschikt voor Euro 95 en 98) en dus goed voor 50 tankbeurten…. 

Beide additieven zijn 100% veilig en kunt u zelf eenvoudig alvorens het tanken toevoegen. Wel even goed schudden voor gebruik!

Geef een reactie