E10 benzine problemen en oplossingen!

E10 benzine problemen en oplossingen!

Sinds 1 oktober 2019 moeten de Nederlandse tankstations verplicht E10 benzine aanbieden. Op dit moment wordt E5 benzine nog amper aangeboden, dus bent u haast wel verplicht om E10 te gaan tanken. Sinds de invoering is E10 benzine veelvuldig in het nieuws geweest, zowel negatief als positief. Benieuwd naar de problemen van E10 benzine en de oplossingen? 

In deze blog proberen wij u duidelijk en helder de volgende onderwerpen uit te leggen:

Verschil tussen E5 en E10 (Euro 95)

Allereerst is het goed om even te weten wat precies het verschil is tussen E5 en E10 benzine. Het verschil zit hem in de hoeveelheid bio-ethanol in de brandstof. De 5 en de 10 geven in deze het percentage bio-ethanol aan.

De hoeveelheid bio-ethanol in de brandstof neemt dus toe, maar waarom is dit ingevoerd? Het antwoord hierop is vrij simpel. Door het gebruik van bio-ethanol kan de CO2 uitstoot worden verlaagd met ongeveer 2%. Dit komt uiteindelijk ten goede van de klimaatsverandering. Althans, dat is het idee achter de verhoging van het percentage bio-ethanol.

De nadelen van E10 benzine

Zoals aangegeven is het voordeel van E10 benzine dat het voor een groter gedeelte uit duurzame brandstof (bio-ethanol) bestaat. Echter heeft dit wel enkele nadelen. E10 tanken kan namelijk problemen veroorzaken. Bestel direct hier een brandstofadditief van Lindemann.

Hoger brandstofverbruik
Ten eerste bevat bio-ethanol minder energie dan normale fossiele brandstof. Minder energie, betekent automatisch dat u meer brandstof nodig heeft om hetzelfde aantal kilometers te kunnen rijden. Kortom, het gebruik van E10 resulteert in een hoger brandstofverbruik.  Hoeveel dit is, is lastig te zeggen. Wel heeft het Engelse autovakblad ‘What Car’ al in 2014 een test gedaan met enkele testauto’s. Hier kwam een schrikbarend verschil van 8,4% meer brandstofverbruik uit voort!

Rubber- en kunststof afdichtingen worden aangetast
Iets wat al eigenlijk al veel langer bekend is, is dat pure (100%) bio-ethanol de weekmakers in rubber en kunststof aantast. Hierbij kunt u denken aan brandstofleidingen, pakkingen, afdichtingen en keerringen. Uiteraard bevat E5 benzine ook bio-ethanol en zou dat in dit geval ook schadelijk moeten zijn.

Dit is het nadeel dat in alle nieuwsberichten naar voren komt. Echter zijn wij van mening dat dit probleem wel meevalt. Aangezien er jaren op E5 benzine is gereden zonder problemen en er ook al jaren in het buitenland wordt gereden op E10. Veel auto’s kunnen dus veilig op E10 benzine rijden. 

Roestvorming- en corrosie
Roestvorming- en corrosie in combinatie met brandstofveroudering is wat ons betreft het grootste probleem dat E10 benzine met zich meebrengt. Bio-ethanol is hygroscopisch, wat wil zeggen dat het vocht aantrekt. Vocht in combinatie met zuurstof zorgt op zijn beurt voor roest- en corrosie, iets wat voor veel schade kan zorgen met name aan de injectoren. Alle auto’s hebben hier last van, met name de nieuwere auto’s, omdat deze injectiesystemen veel verfijnder en kwetsbaarder zijn dan die van oudere voertuigen.

Snellere brandstofveroudering
Verder is de E10 brandstof veel minder lang houdbaar dan zijn voorganger. Waar E5 ongeveer zes maanden houdbaar was, is dit bij E10 slechts drie maanden. Drie maanden klinkt vrij lang, maar het verouderingsproces vertoont al tekenen na ongeveer drie weken. Met name voor auto’s, grasmaaiers, motoren en boten die weinig gebruikt worden kan dit problemen veroorzaken. Bij brandstofveroudering ontstaat er een drabbige substantie die motoronderdelen kan gaan doen verstoppen. Verder neemt de kwaliteit van de brandstof zelf af, waardoor uw auto onregelmatig kan gaan lopen.

Kan ik E10 benzine tanken met mijn auto?

Bijna alle auto’s die gebouwd zijn na het jaar 2000 kunnen volgens de fabrikant E10 benzine aan. Op E10check.nl kunt u controleren of uw auto geschikt is voor deze brandstof.

Echter is het wel goed om te weten dat de E10 check alleen aangeeft of de materialen van uw auto volgens de fabrikant geschikt zijn voor E10 benzine. Er wordt hier dus alleen gekeken naar de materialen van de leidingen, pakkingen, keerringen en andere afdichtingen.

De problemen omtrent roest- en corrosie, brandstofveroudering en een verhoogd brandstofverbruik zijn in principe van toepassing op alle auto’s, scooters en bromfietsen.

Kan ik E10 benzine tanken met mijn scooter of bromfiets?

Een scooter of bromfiets is een handig vervoersmiddel en heeft net zoals alle andere voertuigen ook brandstof nodig om vooruit te komen. Met de opkomst van E10 benzine vraagt iedereen zich af of dit net zoals bij 10% van alle auto’s ook problemen kan opleveren bij scooters en bromfietsen. Je kunt je scooter tanken met E10 benzine, echter is dit niet aan te bevelen. E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.

Na verloop van de tijd raakt je scooter of brommer vervuild met roest en rubberdeeltjes die uiteindelijk terecht komen in het motorblok met als gevolg veel slijtage en schade. Met een beetje pech gaan meerdere motoronderdelen zoals kleppen en zuigerveren ook kapot. Genoeg redenen om je scooter of brommer vol te tanken met E10 benzine. Een scooter of brommer is gevoeliger voor E10 benzine, aangezien dit een kleiner motorblok is. Veel scooters, met name Vespa en Retro modellen, worden alleen maar gebruikt bij ”mooi weer”. Een maand stilstand kan al problemen veroorzaken.

Welke problemen kunnen er ontstaan als ik toch E10 benzine tank (zonder E10 Protector) met mijn scooter of brommer?

  • De scooter of brommer rijdt niet heel lekker meer
  • Hij gaat inhouden of stotteren
  • Er kan compressieverlies ontstaan
  • De scooter of brommer start niet goed meer
 

Wat is de oplossing voor dit probleem? 
De Lindemann Fuel System Cleaner (E10 Protector). Onderaan in deze blog lees je meer over het brandstofadditief. 

Voertuig beschermen tegen E10 benzine

Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen om de nadelen van E10 benzine tegen te gaan. 

Brandstoftank goed vol gooien
Om te beginnen adviseren wij om de brandstoftank volledig af te vullen wanneer u bijvoorbeeld uw auto, scooter, bromfiets, motor of machine een tijdje aan de kant zet. Zoals eerder aangegeven trekt bio-ethanol vocht aan. Dit vocht is afkomstig uit de lucht die zich in de brandstoftank bevindt. Wanneer de brandstoftank volledig is afgevuld is er dus minder of bijna geen lucht (en dus geen vocht) aanwezig die in de brandstof kan trekken.

Toevoegen van een E10 additief
Verder is het toevoegen van een additief de beste oplossing. Een klein scheutje bij iedere tankbeurt is vaak al voldoende. Hierdoor kan je relatief goedkoop een additief toevoegen aan de brandstof. Deze brandstofadditieven worden ook wel E10 Protector of E10 Improver genoemd. Beide hebben hetzelfde doel, namelijk het beschermen van het voertuig tegen E10 benzine. Lindemann heeft hiervoor bijvoorbeeld de Lindemann Fuel System Cleaner voor ontwikkeld. E10 benzine problemen voorkomen kan dus eenvoudig met een E10 additief.

Lindemann Fuel System Cleaner (E10 Protector)

De Lindemann Fuel System Cleaner is uitermate geschikt om uw voertuig tegen E10 benzine te beschermen. Verder is dit product uiteraard ook geschikt voor alle voertuigen die wel goed op E10 benzine rijden! 

Dit product heeft onder andere de volgende eigenschappen:

Lindemann Fuel System Cleaner
  • Beschermt brandstof tegen veroudering
  • Houdt het brandstofsysteem schoon
  • Beschermt tegen E10 benzine (E10 Protector)
  • Vermindert het brandstofverbruik
  • Beschermt tegen roest- en corrosie * **
  • Zorgt voor efficiëntere verbranding
  • Vermindert risico van oververhitting en zuigerschade
  • Beschermt en reinigt de injectoren

Zoals hierboven aangegeven heeft de Fuel System Cleaner een uiterst goede reinigende werking. Het schoonhouden van uw motor zorgt onder andere voor meer motorvermogen en een optimaal brandstofverbruik. Een flacon van 400ml is goed voor maar liefst 400 liter brandstof (6 tot 10 tankbeurten voor auto’s en voor een scooter of brommer is dit 40 tankbeurten!).

Waar de meeste additieven de nadelen van vocht bestrijden door de watermoleculen te verkleinen, doet de Lindemann Fuel System Cleaner juist het tegenovergestelde. De watermoleculen worden vergroot waardoor ze in het brandstoffilter terechtkomen en niet mee worden verbrandt. In tegenstelling tot wanneer je de moleculen juist verkleint. Vocht dat mee verbrand met de brandstof is de grootste oorzaak van schade aan de injectoren, de Lindemann FSC voorkomt dit!

** Omdat het water achterblijft in het brandstoffilter is het aan te raden om deze wel volgens fabrieksvoorschriften te laten vervangen. Wanneer u het filter iedere 50.000 kilometers laat vervangen is dit ruim voldoende.

Lindemann Fuel System Cleaner is de beste oplossing om uw voertuig te beschermen tegen E10 benzine.

Via onderstaande “Bestel hier” knop kunt u het product rechtstreeks via onze shop bestellen, via “Alle dealers” kunt u een kijkje nemen bij onze wederverkopers.

20% Korting ontvangen!

Voor een afstudeeronderzoek zijn wij opzoek naar respondenten voor een korte enquête. De enquête is volledig anoniem en zal ongeveer 5 minuten van u tijd in beslag nemen. Als dank voor uw medewerking ontvangt u een 20% kortingscode. Deze kortingscode is geldig op ons gehele assortiment!

This Post Has 5 Comments

  1. ingrid

    en weer geen woord over scooters, die nu van euro 95 moeten overstappen na duurdere euro 98.
    is deze toevoeging wel getest op scooters op langer termijn?

    1. Lindemannperformance

      Hallo Ingrid,

      Bedankt voor je aanvulling, we zullen dit binnenkort meenemen in het verhaal. De Lindemann Fuel System Cleaner is in eerset instantie ontwikkeld voor auto’s, waardoor het een 400ml flesje is geworden die goed is voor 400 liter brandstof. Echter is het ook uitermate geschikt voor scooters!

  2. Sjoerd

    ** Omdat het water achterblijft in het brandstoffilter is het aan te raden om deze wel volgens fabrieksvoorschriften te laten vervangen.

    Deze zin snap ik niet helemaal. Moet de brandstoffilter vervangen worden nadat De Lindemann Fuel System Cleaner is gebruikt?

    1. Lindemannperformance

      Goedenavond Sjoerd,

      Excuses voor de ietwat late reactie. Voor het vervangen van een brandstoffilter van benzineauto’s zijn bepaalde fabrieksvoorschriften, dit verschilt per merk. Een brandstoffilter van een benzineauto wordt in de praktijk echter bijna nooit vervangen, tenzij er problemen mee zijn.

      De Fuel System Cleaner vergroot de watermoleculen waardoor het water achterblijft in het brandstoffilter. Dit zijn geen grote hoeveelheden, maar het stapelt zich iedere tankbeurt wel op. Je doet er om die reden goed aan om af en toe het brandstoffilter te vervangen. Denk hierbij aan ongeveer om de 50.000 kilometer. Je hoeft dus niet direct na het toevoegen van de Fuel System Cleaner het filter te vervangen.

  3. jan

    Is dit spul ook geschikt als je geen e10 tankt maar super 98?

Geef een reactie