Auto verbruikt veel olie. Wat te doen?

Auto verbruikt veel olie. Wat te doen?

Hoog olieverbruik bij auto’s is een veel voorkomend probleem. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een auto die olie verbruikt. Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is.

Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik:

Ieder van deze oorzaken zal aan bod komen met de mogelijke oplossing!

Vaak is olieverbruik niet het enige probleem. De oorzaak van olieverbruik heeft meestal tot gevolg dat een motor minder presteert. Te hoog olieverbruik is niet in alle gevallen op te lossen, immers als een motor is versleten blijft alleen revisie over en dat is vrij kostbaar en daarom in de meeste gevallen geen optie. Echter is er, afhankelijk van de oorzaak, vaak wel wat aan te doen. In deze blog geven we een aantal tips om het olieverbruik te verbeteren.

Hoeveel olieverbruik is normaal

Hoeveel olieverbruik is normaal? Dit is een veelgestelde vraag onder de autogebruikers. In principe hoort een auto geen olie te verbruiken. Elke oude auto verbruikt echter wel wat olie, dit is geen probleem. Bij een olieverbruik van 1 liter op 1000 km is de kans niet heel groot dat het helpt, in principe gaat het hier dan om een mechanisch probleem zoals versleten of kapotte zuigerveren. Maar onder het mom van baat het niet schaadt niet kunt u het altijd proberen. Wij adviseren u om de auto bij de garage te laten nakijken. Wanneer u minder olie verbruikt dan hierboven staat beschreven dan kan een olieadditief het olieverbruik verminderen. Een acceptabel olieverbruik van de auto is ongeveer 1 liter op 5000 km. 

 

Olieverbruik TFSI en TSI motoren voorkomen

Hoog olieverbruik is met name een veelvoorkomend probleem bij TFSI en TSI motoren. Verkoolde cilinders, zuigers, vervuilde en verstopte olieschraapveren zijn vaak de oorzaak van olieverbruik bij deze motoren. Dit is zeker niet goed voor de motor en het milieu! Het olieverbruik neemt toe, er moet steeds vaker olie worden bijgevuld en de motorslijtage neemt toe! Autogebruikers die in het bezit zijn van een tfsi of tsi motor gaan vaak op zoek naar een mogelijke oplossing om het olieverbruik te verminderen. Het liefst niet te duur en makkelijk in gebruik! Een olie additief is in dit geval een snelle, goedkope en makkelijke oplossing. Helaas! Een olie additief kan een verhoogd olieverbruik van de TSI en TFSI motoren niet oplossen of verhelpen, maar kan wel preventief gebruikt worden om vervuiling te voorkomen!

De Lindemann Engine Performance Treatment is een olie additief dat preventief gebruikt kan worden. Dit additief voorkomt vervuiling en zorgt er namelijk voor dat vuil minder makkelijk aanslaat en droge carterdampen niet aankoeken. De Engine Performance Treatment heeft alleen effect als het vanaf de eerste servicebeurt wordt toegevoegd! Verderop in deze blog leggen we meer uit over de schraapveren en carterdruk.

 

Oorzaken hoog olieverbruik

Er zijn meerdere oorzaken voor hoog olieverbruik. In de meeste gevallen ontstaat olieverbruik door interne slijtage, lekkage en/of vervuiling. De oorzaken van een hoog olieverbruik op een rijtje:

  • Olieschraapveren die zijn vast gekoold of versleten
  • Compressieveren die zijn vast gekoold of versleten
  • Lekkage via oliekeerringen van nokkenas en/of krukas
  • Klepsteel rubbers die verharden en klepgeleiders die slijten

 

Vastzittende of versleten olieschraapveren

Een veelvoorkomend probleem zijn de olieschraapveren die vast gaan zitten. Olieschraapveren hebben als taak om de olie die op de cilinderwand terechtkomt (om de cilinderwand en zuigers te smeren) terug te schrapen in het carter.

Vervuiling rondom de zuigerveren
Vervuiling bij zuigerveren

Als ze echter door koolaanslag vastplakken rond de zuiger blijft er olie op de cilinderwand achter en komt er wat olie in de compressieruimte die daar dan mee verbrand. Hierdoor ontstaat er olieverbruik.

Door eerst de olieschraapveren los te maken met een goed reinigingsadditief kun je redelijk goedkoop het olieverbruik proberen terug te dringen!

 

Verhoogde carterdruk

Te hoge carterdruk is een gevolg van versleten compressieveren of compressieveren die door koolaanslag zijn gaan vastzitten rond de zuiger. De compressiedruk blaast dan langs de zuiger en de cilinderwand in het carter en via de carter ontluchting wordt de carterdamp, vermengt met oliedampen, teruggeblazen in de inlaat en dan verbrandt.

Er zit bij een koude start nog geen oliefilm op de cilinderwand, hierdoor ontstaat metaal-op-metaal contact, waardoor de zuigerveren slijten. Dit kan worden voorkomen door een additief aan de olie toe te voegen die een oliefilm creëert op de cilinderwand.  Deze oliefilm zorgt ervoor dat er geen metaal-op-metaal contact meer plaatsvindt en slijtage wordt voorkomen met als gevolg minder olieverbruik!

Lindemann Engine Performance Treatment
Lindemann Engine Performance Treatment

De Lindemann Engine Performance Treatment is een voorbeeld van een olie additief dat door zijn samenstelling met onder andere teflon voor een blijvende smeerfilm op de cilinderwand zorgt, hetgeen met name bij de koude start, schade voorkomt. Voor oudere auto’s die al enige slijtage hebben adviseren wij de Lindemann Worn Engine Treatment. Compressieveren kunnen gaan vastzitten doordat er veel korte afstanden worden gereden of door het zogenaamde “nieuwe rijden”. Daarnaast komt het ook door de huidige lange onderhoudsintervallen. Ons advies is om tenminste elk jaar of 15.000 km de olie te verversen.

Vastzittende zuigerveren kunnen ook worden voorkomen door kwalitatief betere olie te gebruiken of door een olie additief aan de olie toe te voegen die ervoor zorgt dat drogere carterdampen niet aankoeken.

 

Lekkage langs keerringen

Lindemann Oil Stop Leak
Lindemann Oil Stop Leak

Olieverbruik kan ook een gevolg zijn van lekkage. Vaak zijn het de keerringen van nokkenassen en/of krukas die dit veroorzaken door dat ze hun soepelheid verliezen. De Lindemann Oil Stop Leak kan dit verhelpen of verminderen. Veel Oil Stop Leaks bevatten weekmakers die vaak een tijdelijk effect geven.

De Oil Stop Leak van Lindemann bevat echter geen weekmakers, maar grote teflon moleculen die juist zorgen voor herstel van de originele soepelheid en het afdichtend vermogen. De extra grote teflon moleculen vullen ook kleine oneffenheden op en stoppen op die wijze de lekkage en olieverbruik.

 

Lekkage langs klepgeleiders en kleprubbers

Lekkage langs klepgeleiders is óf een kwestie van verharde kleprubbers en die kunnen ook worden hersteld door de Lindemann Oil Stop Leak, of het is een kwestie van slijtage van de klepgeleiders. Bij minimale slijtage is de Oil Stop Leak nog te proberen, bij vergaande slijtage is revisie de enige optie.

Concluderend kunnen we stellen dat een te hoog olieverbruik niet altijd hoeft te leiden tot het vervroegd afscheid moeten nemen van uw auto of een dure revisie van uw motor. Een olie additief kan zeker helpen om het olieverbruik te verminderen.

Met de olie additieven van Lindemann kunnen we een te hoog olieverbruik vaak terugdringen of verhelpen, maar preventief gebruik zal het ook kunnen voorkomen. Hoog olieverbruik verminderen? Ga verder naar ”Bestel hier”.

Geef een reactie