Auto, Kennisbank

Auto verbruikt olie

Hoog olieverbruik bij auto’s is een veel voorkomend probleem. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een auto die olie verbruikt. Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is.

Vaak is olieverbruik niet het enige probleem. De oorzaak van olieverbruik heeft meestal tot gevolg dat een motor minder presteert. Te hoog olieverbruik is niet in alle gevallen op te lossen, immers als een motor is versleten blijft alleen revisie over en dat is vrij kostbaar en daarom in de meeste gevallen geen optie. Echter is er, afhankelijk van de oorzaak, vaak wel wat aan te doen. In deze blog geven we een aantal tips om het olieverbruik te verbeteren.

 

Inhoudsopgave

Hoeveel olieverbruik is normaal?

In principe hoort een auto geen olie te verbruiken. Echter, elke oude auto verbruikt wel wat olie, dit is geen probleem. Een acceptabel olieverbruik van de auto is ongeveer 1 liter op 5000 km.

Bij een olieverbruik van 1 liter op 500 km is de kans groot dat het hier gaat om een mechanisch probleem zoals versleten of kapotte zuigerveren. Maar het kan ook zijn dat de schraapveren vast zijn gaan zitten door vervuiling.

Hoe kan je olieverbruik bij TFSI en TSI motoren verminderen?

Hoog olieverbruik is met name een veelvoorkomend probleem bij TFSI en TSI motoren. Oorzaak hiervan is de slechte kwaliteit zuigerveren, waardoor er snel vervuiling ontstaat. 

De oorzaak van deze vervuiling kan je niet eenvoudig oplossen, maar je kan wel voorkomen dat vervuiling ontstaat. Dit doe je met de Lindemann Engine Performance Treatment.

Dit additief legt een inwendige teflonfilmlaag aan wat ervoor zorgt dat vuil minder makkelijk aanslaat en droge carterdampen niet aankoeken. 

Daarnaast heeft het een reinigende werking, waardoor je ook vervuiling kunt verwijderen in dezelfde behandeling. Bij ernstige vervuiling raden wij de Lindemann Engine Treatment Bundle aan in combinatie met een oliewissel.

Hoe kan je olieverbruik bij THP-motoren verminderen?

Je kunt olieverbruik bij THP-motoren (net als bij de TFSI en TSI motoren) flink verminderen door de motor de behandelen met de Lindemann Engine Treatment Bundle in combinatie met een oliewissel.

De Lindemann Engine Treatment Bundle bestaat uit de Lindemann Oil System Cleaner (engine flush) en de Lindemann Engine Performance Treatment (engine protector). Voor verdere uitleg over de toepassing, bekijk de productpagina.

Wat zijn de algemene oorzaken van olieverbruik?

Er zijn meerdere oorzaken voor hoog olieverbruik. In de meeste gevallen ontstaat olieverbruik door interne slijtage, lekkage en/of vervuiling. De oorzaken van een hoog olieverbruik op een rijtje:

  • Olieschraapveren die zijn vast gekoold of versleten
  • Compressieveren die zijn vast gekoold of versleten
  • Lekkage via oliekeerringen van nokkenas en/of krukas
  • Klepsteel rubbers die verharden en klepgeleiders die slijten 

Vastzittende of versleten olieschraapveren

Een veelvoorkomend probleem zijn de olieschraapveren die vast gaan zitten. Olieschraapveren hebben als taak om de olie die op de cilinderwand terechtkomt (om de cilinderwand en zuigers te smeren) terug te schrapen in het carter.

Echter, als ze door koolaanslag vastplakken rond de zuiger blijft er olie op de cilinderwand achter en komt er wat olie in de compressieruimte die daar dan mee verbrand. Hierdoor ontstaat er olieverbruik.

Door eerst de olieschraapveren los te maken met een motor flush kun je redelijk voordelig het olieverbruik terug dringen. 

Vervuiling rondom de zuigerveren
Vervuiling bij zuigerveren

Tip! Door de Lindemann Engine Performance Treatment toe te voegen aan de nieuwe olie voorkom je nieuwe vervuiling. We hebben ze alvast voor je samen in een voordelige combideal gestopt! 😉

Verhoogde carterdruk

Te hoge carterdruk is een gevolg van versleten compressieveren of compressieveren die door koolaanslag zijn gaan vastzitten rond de zuiger. De compressiedruk blaast dan langs de zuiger en de cilinderwand in het carter en via de carter ontluchting wordt de carterdamp, vermengt met oliedampen, teruggeblazen in de inlaat en dan verbrandt.

In deze blog gaan we verder in op de oorzaken en oplossingen voor carterdruk.

Lekkage langs keerringen

Olieverbruik kan ook een gevolg zijn van lekkage. Vaak zijn het de keerringen van nokkenassen en/of krukas die dit veroorzaken door dat ze hun soepelheid verliezen. De Lindemann Oil Stop Leak kan dit verhelpen of verminderen. Veel Oil Stop Leaks bevatten weekmakers die vaak een tijdelijk effect geven.

De Oil Stop Leak van Lindemann bevat echter geen weekmakers, maar grote teflon moleculen die juist zorgen voor herstel van de originele soepelheid en het afdichtend vermogen. De extra grote teflon moleculen vullen ook kleine oneffenheden op en stoppen op die wijze de lekkage en olieverbruik.

Lekkage langs klepgeleiders en kleprubbers

Lekkage langs klepgeleiders is óf een kwestie van verharde kleprubbers en die kunnen ook worden hersteld door de Lindemann Oil Stop Leak, of het is een kwestie van slijtage van de klepgeleiders. Bij minimale slijtage is de Oil Stop Leak nog te proberen, bij vergaande slijtage is revisie de enige optie.

Conclusie: Wat kun je zelf doen om olieverbruik te verminderen?

In de meeste gevallen is er sprake van olieverbruik door slijtage. Dit is nooit volledig te verhelpen, tenzij je de motor laat reviseren (wat vaak een dure aangelegenheid is). 

Bij olieverbruik adviseren wij onze klanten eigenlijk altijd de Lindemann Engine Performance Treatment. Bij dit product hoef je de olie niet te verwisselen.

Mocht de oliewissel op korte termijn op de planning staan dan is de Lindemann Engine Treatment Bundle de beste optie. Hierin zit ook een engine flush, waarbij je de olie moet verwisselen.

In hoeverre deze producten resultaat zal hebben is afhankelijk van de mate van olieverbruik. Het is geen wondermiddel die oude motoren weer volledig als nieuw maakt. (Alhoewel sommige tevreden klanten dit wel zo ervaren 😉 )

Door het aanbrengen van een inwendige teflonlaag zorgt dit product wel voor een soepelere loop van de motor, bescherming tegen ergere slijtage en vermindering van het olieverbruik. 

Op de productpagina vind je meer uitleg over de werking en toepassing van dit product. Daarnaast staan daar ook tal van reviews van klanten die het product al eens hebben gebruikt. 

Middels kortingscode: DPPBLOG5 ontvang je ook nog eens 5% korting op jouw bestelling!

28,46 Incl. BTW

Ons advies wanneer je geen oliewissel wilt toepassen.

€51,97
€45,95 Incl. BTW

Ons advies wanneer je ook direct een oliewissel gaat toepassen.