Verstopt Roetfilter Zelf Reinigen.

Is het mogelijk om een verstopt roetfilter zelf te reinigen? Dat is een vraag die wij vaak krijgen. In deze blog gaan wij daar antwoord op geven, net als op heel veel andere vragen omtrent het roetfilter.

Om te beginnen is het goed om te weten dat autofabrikanten te maken krijgen met steeds meer eisen op het gebied van uitstoot. Hiervoor worden verschillende oplossingen ontwikkeld zonder dat bijvoorbeeld het vermogen van de auto er onder zal lijden. Echter, deze ontwikkelingen brengen ook nadelen met zich mee. Inwendige vervuiling is hier een voorbeeld van. Onder andere het roetfilter, de EGR-klep en de turbo raken sterk vervuild, omdat de uitlaatgassen meerdere malen door het circuit gaan voordat ze worden uitgestoten.

Deze blog bevat erg veel informatie. Om het u makkelijker te maken kunt u via onderstaande links navigeren naar de betreffende vragen en antwoorden die aan bod komen:

Hoe werkt een roetfilter in een auto?

Om te beginnen gaan we eerst kijken naar de functie van het roetfilter. Vanaf 2006 zijn standaard alle dieselmotoren voorzien van roetfilters. Het roetfilter bevindt zich in het uitlaatsysteem van een dieselmotor en heeft als doel om fijne (roet)deeltjes uit de uitlaatgassen te verzamelen zodat deze het milieu niet vervuilen.

De fijne roetdeeltjes worden gefilterd en tijdelijk opgevangen. Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.

Hoe regenereert een roetfilter?

Roet verbrandt pas bij zo’n 550°C en die temperatuur wordt in principe niet gehaald in een roetfilter. Om die reden voegen sommige merken via een apart tankje onder de auto, Eolys toe aan de brandstof. Eolys is een vloeistof op basis van cerine en deze stof verlaagt de verbrandingstemperatuur van roet van 550°C naar 450°C. Andere merken spuiten extra dieselbrandstof in zodat de temperatuur in het filter verhoogd wordt tot 650°C waardoor het roet wel verbrand. 

Roetfiltersysteem
Roetfiltersysteem

Om te controleren hoeveel roet er daadwerkelijk is opgeslagen hebben de dieselmotoren met een roetfilter een verschildruksensor. Zoals op het plaatje is te zien zit de verschildruksensor aangesloten tussen de voor- en achterkant van het roetfilter. Het drukverschil geeft een indicatie van de hoeveelheid roet dat is verzameld.

Het signaal wordt gemeten in de verschildruksensor en wordt doorgegeven aan de computer. Deze is zo geprogrammeerd dat op basis van dit gegeven er bij een bepaald drukverschil geregenereerd gaat worden.

Als het filter schoon is zal het drukverschil gering zijn. Naarmate het filter meer verstopt raakt zal er een groter drukverschil ontstaan en als het verschil in druk te groot wordt zal de dieselmotor gaan regenereren. Wat wil zeggen dat het opgeslagen roet wordt verbrand, dit wordt ook wel het reinigen van het roetfilter genoemd. De verbrande roet verandert vervolgens in as. Naar verloop van tijd is er zo vaak geregenereerd dat het hele roetfilter vol zit met as in plaats van met roet. U zult dan een keuze moeten maken tussen het reinigen van het roetfilter of het vervangen.

Een roetfilter die langzaam vol loopt met asresten zal overigens vaker moeten regenereren. Immers de ruimte waarin het roet kan worden opgevangen wordt steeds kleiner. Dit is dan ook te merken doordat er veel vaker, soms al na 350 km geregenereerd wordt.

Hoe lang gaat een roetfilter mee?

De levensduur van een roetfilter hangt heel erg af van de rijstijl van de gebruiker. Wanneer een voertuig alleen maar gebruikt wordt voor korte ritten (korter dan +- 20 minuten) zal het roetfilter vaker moeten regenereren, waardoor het dus ook eerder verstopt raakt. De motor komt hierbij namelijk niet goed op temperatuur waardoor er meer inwendige vervuiling ontstaat. Doorgaans zal een roetfilter 100.000 – 180.000 km mee kunnen bij personenauto’s. Het verschil in deze range is dus afhankelijk van de rijstijl zoals boven beschreven. Verderop in de blog is te lezen hoe u de levensduur van het roetfilter kunt verlengen.

Hoe weet ik of mijn roetfilter verstopt is?

U kunt aan een aantal dingen herkennen dat het roetfilter verstopt is. Het meest duidelijke teken is wanneer het roetfilter storingslampje gaat branden. Dit betekent veelal dat het roetfilter verstopt is. Echter, het kan ook duiden op een elektronisch probleem. Goed om te weten, niet elke auto heeft een roetfilter lampje. Heeft uw auto geen roetfilter lampje, dan zal het motormanagementlampje gaan branden bij een verstopt roetfilter.

Roetfilter verstopt teken
Roetfilter waarschuwingslampje

Daarnaast kunt u het ook merken aan hoe de auto rijdt. Een verstopt roetfilter kan bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik, maar ook voor het stotteren van de auto.

Bent u er achter dat uw roetfilter verstopt is? Dan kunt u opzoek gaan naar een oplossing. U kunt ervoor kiezen om het roetfilter te reinigen of te vervangen. In deze blog komen beide opties aan bod.

Wat kost het vervangen van een roetfilter?

Het vervangen van het roetfilter is iets wat je het liefst zo lang mogelijk uitstelt. Dit komt door de vaak hoge kosten die je hiervoor betaald. Doorgaans kan je uitgaan van een kostenpost van minimaal €1000,-, maar dit pakt vaak nog hoger uit.

Goed om te weten is dat roetfilters vaak ten onrechte worden vervangen. Als er problemen komen en het storingslampje van het roetfilter gaat branden, is het over het algemeen lastig om de oorzaak te vinden. Hierbij wordt er dan vaak voor gekozen om het roetfilter maar te vervangen. Het kan het geval zijn dat het roetfilter stuk is, hierbij is vervangen de enige optie. Echter, in de meeste situaties is dit niet het geval.

Wat kan er allemaal nog meer aan de hand zijn? Om te beginnen geeft de verschildruksensor zoals gezegd een signaal door aan de computer. Aan de hand van dit signaal zal er wel of niet geregenereerd worden. Het regenereren zal enkel onder bepaalde condities gebeuren. Zo moet de auto bijvoorbeeld een bepaalde tijd boven de 70 km/u rijden om het regeneratieproces te kunnen starten.

Bij mensen die veel stadsverkeer/korte afstanden rijden of vaak in de file staan, kan het gebeuren dat de regeneratie condities niet gehaald worden. Gevolg is een ophoping van roet in het filter en op een gegeven moment zal dan het storingslampje gaan branden met de melding dat er een uitlaatgas probleem is.

Ook kan er een probleem zijn met de verschildruksensor. De leiding (slang) naar het roetfilter kan gescheurd zijn, de verschildruksensor zelf kan defect zijn of er kan een draadbreuk zijn, bijvoorbeeld in de signaaldraad naar de computer.

Al deze oorzaken hebben tot gevolg dat er niet automatisch geregenereerd wordt en het is duidelijk dat er dan een probleem ontstaat en het storingslampje gaat branden. De garage kan dan met hun diagnose toestel een geforceerde regeneratie doen en het filter weer schoon krijgen.

Daarnaast heeft u ook de mogelijkheid om zelf dit probleem op te lossen. Middels een brandstofadditief kunt u uw roetfilter helpen om eenvoudiger te regenereren. De additieven die dit kunnen bewerkstelligen bevatten een bepaalde stof wat er voor zorgt dat de verbrandingstemperatuur van roet aanzienlijk wordt verlaagd.

De Lindemann Total Care Diesel is een voorbeeld van zo’n additief. Wanneer u de aanwijzingen goed opvolgt kunt u eenvoudig uw auto helpen om het roetfilter te regenereren. Verderop in deze blog leest u hier meer over. Ook ziet u daar een filmpje waar duidelijk wordt uitgelegd hoe u dit product zelf eenvoudig kunt toepassen.

Hoe kan ik de levensduur van mijn roetfilter verlengen?

Zoals eerder beschreven heeft de rijstijl invloed op de levensduur van het roetfilter. Echter, u gaat natuurlijk niet onnodig lange ritten maken wanneer u nergens heen hoeft. In dit geval kunnen brandstofadditieven uitkomst brengen.

De Lindemann Diesel Boost is bijvoorbeeld een perfect reinigings- en beschermingsadditief voor het roetfilter, maar ook voor andere onderdelen zoals het  brandstofsysteem, de turbo en de EGR-klep.

Dit product zorgt voor een verhoging van het cetaangetal, waardoor er een optimalere verbranding ontstaat. Met als gevolg aanzienlijk minder roetvorming. Hierdoor zal er automatisch minder roet in het roetfilter terechtkomen, wat de levensduur ten goede komt.

diesel boost brandstoffilter
Voorbeeld van de werking van de Lindemann Diesel Boost

Goed om hierbij op te merken is het feit dat het roet eerst langs de turbo, EGR en deels het inlaatsysteem komt voordat het roetfilter het opvangt. De andere onderdelen profiteren dus ook van de verminderde roetvorming. Doordat al deze onderdelen beter schoon blijven én er een betere verbranding plaatsvindt resulteert dit niet alleen in minder onderhoudskosten, maar ook in een optimaal brandstofverbruik. 

Een flesje diesel boost is eenvoudig bij de brandstof toe te voegen en al goed voor 100 liter diesel. Bij de meeste auto’s dus goed voor twee tankbeurten. Wanneer dit regelmatig voor het tanken wordt toegevoegd zal dit product zichzelf terugverdienen. Enerzijds vanwege een optimaler brandstofverbruik en anderzijds omdat het veel kostbare reparaties voorkomt.

Kan je zelf een roetfilter reinigen?

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Echter, soms is het al te laat. Mocht dit het geval zijn moet je op zoek gaan naar een manier om het roetfilter te reinigen. Vervangen is immers een ontzettend dure aangelegenheid. Er zijn twee manieren om het roetfilter te reinigen. U kunt het professioneel laten reinigen bij een gespecialiseerd bedrijf. De kosten hiervoor liggen al gauw rond de €500,-. Aanzienlijk goedkoper dan het roetfilter vervangen, maar nog steeds een flinke kostenpost. Een andere optie is om het zelf te reinigen met een additief.

Met de Total Care Diesel van Lindemann kunt u zelf uw roetfilter reinigen. Dit product verlaagt de verbrandingstemperatuur van roet waardoor het makkelijker verbrandt. Daarnaast bevat het een zeer hoog gehalte werkzame reinigingstoffen. 

Deze zorgen ervoor dat naast het roetfilter, ook de injectoren (en de rest van het brandstofsysteem), de turbo, EGR-klep en het inlaatsysteem gereinigd worden. Vandaar de naam “Total Care Diesel”.

Het product is eenvoudig toe te voegen aan de brandstoftank. Één blik van 1 liter is geschikt voor 40-80 liter diesel. In bovenstaande video wordt op een eenvoudige manier even toegelicht hoe het in zijn werk gaat. 

Het lijkt wellicht vreemd dat een product van €59,95 een probleem kan oplossen wat doorgaans €500 – €1500,- kost. Echter, hier is een logische verklaring voor. Wanneer een roetfilter volzit met as zal een additief geen uitkomst kunnen bieden, aangezien as niet opnieuw verbrand kan worden. Daarnaast zal een additief elektronische of mechanische problemen ook niet kunnen verhelpen.

 

Toch blijkt in de praktijk dat in verreweg de meeste gevallen bovenstaande problemen niet de oorzaak zijn. Dit betekent dat het roetfilter gewoon niet in staat is om het roet te verbranden. Hier kan de Total Care Diesel vervolgens een handje bij helpen. Dat vervolgens de rest van het in- en uitlaatsysteem ook gereinigd wordt is alleen maar extra mooi meegenomen!

Mocht u al overtuigd zijn dan is er de mogelijkheid om het product via onze webshop te bestellen. Via de “Bestel Direct” knop kunt u naar de webshop gaan. Middels de code DPPBLOG5 krijgt u alvast 5% korting op het product. 

Verder ziet u onderstaand nog een aantal verhalen van klanten die de Total Care Diesel hebben gebruikt voor hun auto. Daarnaast staan op de productpagina ook nog meer reviews.

Vragen aan de hand van deze blog? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op! Wij reageren doorgaans dezelfde dag nog op een e-mail!

Lindemann Total Care Diesel

€59,95 Incl. BTW

De Lindemann Total Care Diesel is een krachtige all-in-one reiniger. Uniek op de markt! 

Wat onze klanten vertellen over de Total Care Diesel..