Een tikkend of ratelend geluid in de motor is een veel voorkomend probleem, meestal veroorzaakt door de kleppen. Het klinkt niet goed en dat is het ook niet. Bovendien kunnen de kosten hoog oplopen wanneer hier niets aan wordt gedaan. In deze blog gaan wij dieper in op de volgende onderwerpen.
Wat doen kleppen?
Verbrandingsmotoren hebben in- en uitlaatkleppen. Kleppen zitten gemonteerd in de cilinderkop en worden via een nokkenas geopend en gesloten. Via de inlaatkleppen wordt het brandstofmengsel aangezogen en vervolgens worden de uitlaatgassen via de uitlaatkleppen weer afgevoerd.
Het is belangrijk dat de kleppen goed functioneren. Wanneer de kleppen namelijk niet op het juiste moment openen en sluiten zal er geen optimale verbranding ontstaan.
Twee soorten kleppen
Soms hoor je een tikkend of ratelend geluid in je auto en in de meeste gevallen wordt dat tikkende geluid veroorzaakt door een probleem met de kleppen. Vooral bij stationair draaien zijn tikkende kleppen duidelijk hoorbaar. De tik in de motor zal toenemen wanneer je harder rijdt of wanneer het toerental van de motor wordt verhoogd. Bij goed lopende motoren zal je de kleppen bijna of niet horen tikken.
Er zijn twee gangbare methoden om kleppen te bedienen. We spreken in de praktijk van handmatig afstelbare kleppen en van hydraulisch bediende kleppen. Beide kunnen een tikkend geluid onder de motorkap veroorzaken. Een tikkend geluid van afstelbare kleppen is een kwestie van kleppen stellen, een klus die elke monteur eenvoudig kan doen.
Een tikkend geluid van hydraulisch aangestuurde kleppen wordt veelal veroorzaakt door vervuiling of te weinig motorolie. De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren. Is dit in orde, kan het probleem in (vervuiling van) de klepstoters zitten. Vaak is vervangen dan de oplossing, maar dat is vrij kostbaar.
Als het probleem te maken heeft met vervuiling, is een goedkopere oplossing voor handen.
Ratelend/Tikkend geluid schadelijk?
Te lang doorrijden met een ratelend of tikkend geluid door toedoen van de klepstoters hoeft in eerste instantie niet schadelijk te zijn, mits de olie op peil is. Echter is het niet altijd zeker of het geluid van de klepstoters afkomstig is. Wij adviseren daarom om altijd naar de garage te gaan om te controleren waar het geluid vandaan komt.
Wanneer het niet van de klepstoters komt kan het bijvoorbeeld aan de distributieriem of de lagers binnenin de motor liggen. In dit geval is doorrijden niet verstandig.
Tikkende kleppen voorkomen
Alvorens we naar de oplossing voor het ratelend geluid in jouw auto gaan, is het handig om te weten hoe je het in de toekomst kunt voorkomen en de motor in zijn algemeen in goede conditie kunt houden.
De grootste slijtage ontstaat bij de koude start. Bij een koude start is de motorolie helemaal teruggelopen in het oliecarter. Het duurt dan altijd even voor de olie volledig door de motor is rondgepompt. Dit zorgt ervoor dat smering ontbreekt en er metaal-op-metaal contact is.
Door Lindemann Engine Performance Treatment toe te voegen zal dit voorkomen worden. De teflondeeltjes zijn hier verantwoordelijk voor want die nestelen zich op alle bewegende onderdelen, waardoor metaal-op-metaal contact wordt voorkomen.Â
De Lindemann Engine Performance Treatment zorgt daarnaast voor een efficiëntere werking van de motor. Doordat teflon nóg minder wrijving geeft dan olie zal de motor minder weerstand hebben. Op deze manier heeft de motor minder energie (brandstof) nodig om zijn werk te doen. Er kan direct al voordeel zijn doordat de auto zuiniger is en meer effectief vermogen heeft.Â
Last but not least heeft de Engine Performance Treatment ook nog reinigende eigenschappen en voorkomt het vervuiling. De vettige oliedampen die vervuiling veroorzaken zullen namelijk niet neerslaan op de teflon laag die aangelegd wordt door het toevoegen van dit product. Daarnaast is dit product ook curatief toepasbaar door de reinigende werking, maar hier lees je straks meer over. Lees hier de reviews van gebruikers!
De oplossing voor tikkende kleppen
Vervuiling is vaak de oorzaak van het ratelende geluid van de kleppen, met name bij hydraulische klepstoters. Zoals gezegd worden kleppen door een nokkenas bediend. De verbinding tussen de nok van de nokkenas en de klep wordt bij handmatig afstelbare kleppen verzorgd door de tuimelaar en bij de hydraulische klepbediening door een klepstoter. Deze klepstoter wordt met olie gevuld en als dit door vervuiling van het olietoevoer kanaal niet voldoende snel wordt gedaan, zal de stoter gaan tikken. De speling is immers niet meer optimaal.
Om de vervuiling te verwijderen kunnen wij twee oplossingen bieden. Allereerst is om het oliekanaal weer schoon te krijgen de Lindemann Oil System Cleaner ontwikkeld. Echter, je dient bij gebruik van dit product ook het oliefilter en de olie te vervangen. Mocht dit op korte termijn op de planning staan adviseren wij om de Oil System Cleaner te gebruiken.Â
Wanneer de oliewissel niet op korte termijn op de planning staan dan hebben wij nog een ander product dat de klepstoters reinigt. De Lindemann Engine Performance Treatment is niet alleen preventief, maar ook curatief toe te passen als het gaat om tikkende klepstoters. Conclusie: het is dus mogelijk om hydraulische klepstoters te reinigen met een additief!
De Lindemann Engine Performance Treatment heeft een licht reinigende werking, waardoor tikkende kleppen verholpen kunnen worden zonder dat er een oliewissel hoeft plaats te vinden!
Top spul. Werkt naar behoren en doet wat het moet doen. Geen tikkende klepstoter meer
Goed werking..... Heeft het tikken in de motor een stuk minder gemaakt
Voor de Opel rijders .. alvast een AANRADER !! Het tikkend geluid in de motor als gevolg van de kleppenstoters (zeer vervelend en vooral irritant) was meteen van de baan. Testrit nog niet kunnen uitvoeren (zoals op product aangegeven stond) maar eens uit de gips, meteen uittesten maar de motor klinkt na slechts 5 min van toevoeging uitermate GOED !!!