Auto, Kennisbank

Wat is SCR kristallisatie, hoe kun je het oplossen of voorkomen?

SCR-kristallisatie is een veelvoorkomend probleem in Selective Catalytic Reduction (SCR)-systemen, waarbij AdBlue (ureum) of ammoniakafzettingen zich vormen in leidingen, injectoren of op de katalysator. Dit kan leiden tot verstoppingen, verminderde prestaties en hoge onderhoudskosten. Gelukkig zijn er verschillende manieren om kristallisatie op te lossen, zoals reiniging of het gebruik van speciale AdBlue additieven, en om het te voorkomen door correct onderhoud en hoogwaardige AdBlue. In dit artikel lees je wat SCR-kristallisatie precies is, hoe het ontstaat, en hoe je problemen kunt vermijden.

Wat is SCR eigenlijk?

Voordat we verder ingaan op het onderwerp: SCR kristallisatie is het goed om te weten waar SCR voor staat. SCR (Selective Catalytic Reduction) is een technologie die wordt gebruikt om stikstofoxiden (NOₓ) in uitlaatgassen te verminderen. Het wordt veel toegepast in dieselmotoren van voertuigen en in industriële processen, zoals elektriciteitscentrales en fabrieken, waar verbrandingsgassen ontstaan. Het systeem maakt gebruik van een chemische reactie waarbij een reductiemiddel, zoals ureum of ammoniak, wordt toegevoegd aan de uitlaatgassen. Deze technologie is effectief en voldoet aan strenge milieunormen, zoals Euro 6 voor voertuigen en emissierichtlijnen voor industriële installaties.

SCR kristallisatie

SCR-kristallisatie verwijst naar een proces waarbij een vaste stof zich vormt vanuit een oververzadigde oplossing in een systeem waarin een SCR (Selective Catalytic Reduction) wordt gebruikt. Hoewel het concept van kristallisatie algemeen is en in veel chemische en industriële contexten voorkomt, kan de term in verband met SCR specifiek slaan op het kristallisatieproces van bepaalde componenten, zoals ureum, ammoniak, of ammoniumzouten, die betrokken zijn in een SCR-systeem.

SCR wordt vaak gebruikt voor het reduceren van stikstofoxiden (NOₓ) in uitlaatgassen van voertuigen en industriële processen. Het systeem werkt door een reductiemiddel (meestal een ureum-oplossing, bekend als AdBlue of DEF - Diesel Exhaust Fluid) in het uitlaatgassysteem te injecteren. Hoewel Selective Catalytic Reduction (SCR) een effectieve technologie is zijn er enkele uitdagingen en problemen die ermee gepaard kunnen gaan. Hieronder worden de belangrijkste problemen uiteengezet:

1. Kristallisatie en afzettingen
    • Probleem: Bij lage temperaturen of onjuiste dosering van het reductiemiddel (zoals AdBlue) kan kristallisatie optreden. Ureum of ammoniakafgeleiden kunnen zich ophopen in leidingen, injectoren, of de katalysator.
    • Gevolgen:
      • Verstopping van leidingen en injectoren.
      • Verminderde efficiëntie van het systeem.
      • Hogere onderhoudskosten.
    • Oplossing: Correcte dosering en optimale werktemperaturen handhaven, gecombineerd met regelmatig onderhoud.
2. Temperatuurafhankelijkheid
  • Probleem: SCR werkt alleen effectief bij hoge temperaturen (250-400 °C). Bij lage belasting of korte ritten blijft de temperatuur mogelijk te laag, waardoor de NOâ‚“-reductie onvoldoende is.
  • Gevolgen:
    • Hogere uitstoot van NOâ‚“ bij stadsverkeer of koude starts.
    • Mogelijk niet voldoen aan emissienormen.
  • Oplossing: Moderne systemen combineren SCR met een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en een dieselpartikelfilter (DPF) om temperatuurproblemen te compenseren.
3. Extra onderhoud en kosten
  • Probleem: Het SCR-systeem vereist regelmatig bijvullen van reductiemiddel (zoals AdBlue) en periodiek onderhoud van injectoren, leidingen, en de katalysator.
  • Gevolgen:
    • Hogere operationele kosten.
    • Stilstand van voertuigen of machines voor onderhoud.

Oplossing: Gebruik van hoogwaardige reductiemiddelen en preventief onderhoud kan deze problemen beperken.

4. AdBlue
  • Probleem:
    • AdBlue kan bevriezen bij temperaturen onder -11 °C.
    • Onzuiverheden in AdBlue kunnen schade veroorzaken aan injectoren en de katalysator.
  • Gevolgen:
    • Onbetrouwbare werking van het systeem in koude omstandigheden.
    • Duur herstel van beschadigde componenten.
  • Oplossing:
    • Gebruik een verwarmd AdBlue-systeem in koude klimaten.
    • Zorg voor zuivere AdBlue van een betrouwbare leverancier. Gebruik bij voorkeur de Lindemann AdBlue
5. Gevoeligheid voor storingen
  • Probleem: SCR-systemen zijn complexe technologieën die afhankelijk zijn van meerdere sensoren, pompen, en elektronica. Een defect in een onderdeel kan het hele systeem verstoren.
  • Gevolgen:
    • Verminderde efficiëntie of uitval van het SCR-systeem.
    • Reparaties kunnen kostbaar en tijdrovend zijn.
  • Oplossing: Regelmatig testen en onderhouden van het systeem om storingen vroegtijdig op te sporen.

Conclusie. SCR-kristallisatie kan behoorlijk wat problemen veroorzaken. 

  • Het kan leiden tot verstoppingen in injectoren en leidingen.
  • Het kan de prestaties van de katalysator verminderen door bedekking van actieve oppervlakken.
  • In extreme gevallen kan het systeem beschadigd raken en onderhoudskosten verhogen.

Hoe kristallisatie voorkomen in SCR-systemen?

Voorkomen is beter dan genezen! Er zijn een aantal mogelijkheden om kristallisatie in het SCR systeem te voorkomen

  1. Optimale temperatuurhandhaving: Zorg ervoor dat de uitlaatgas- en SCR-temperaturen voldoende hoog blijven om verdamping en reacties te bevorderen.
  2. Correcte dosering van reductiemiddel: Overdosering kan leiden tot overmaat ureum en dus tot kristalvorming.
  3. Regelmatig onderhoud: Controleer injectoren, leidingen, en katalysatoroppervlakken op afzettingen en reinig indien nodig met een injector cleaner of katalysator reiniger
  4. Toevoegen van een AdBlue additief: AdBlue additieven kunnen helpen om SCR-kristallisatie te voorkomen.

Hoe werkt een AdBlue additief?

Regelmatig gebruik van een AdBlue additief kan helpen om problemen met kristallisatie en afzettingen te voorkomen. Het is belangrijk dat je een additief toevoegt volgens de specificaties van de fabrikant. Overmatig gebruik kan juist problemen veroorzaken! Gooi dus niet zomer een AdBlue additief toe een de AdBlue-tank! De Lindemann AdBlue additief komt het meest tot z'n recht als het alvorens het toevoegen aan de AdBlue-tank wordt gemengd met een jerrycan 10L AdBlue. Daarna kun je het gezamenlijk toevoegen aan de AdBlue-tank.

 Een AdBlue additief kun je gebruiken voor o.a.:

  • Kristallisatie te voorkomen: Ze kunnen het vriespunt van AdBlue verlagen en neerslag van ureum of zouten in leidingen of injectoren voorkomen.
  • Afzettingen op te lossen: Additieven kunnen bestaande kristallijne afzettingen in het SCR-systeem afbreken of oplossen.
  • Stabiliteit te verbeteren: Additieven zorgen ervoor dat AdBlue langer stabiel blijft, vooral onder variërende temperaturen.

Verder heeft een AdBlue additief vele voordelen als het preventief wordt toepast.

  • Voorkomt kristallisatie van AdBlue® in het SCR-systeem
  • Verhoogt de effectiviteit van AdBlue®
  • Beschermt AdBlue® bij temperaturen onder -10 °C
  • Voorkomt vervuiling van AdBlue®-injectoren
  • Beschermt AdBlue® tijdens langdurige opslag
  • Versnelt de omzetting van ureum naar ammoniak
  • Lagere NOx-waarden
  • Beschermt het SCR-systeem
  • Voorkomt verstopping in de SCR-kat

Genoeg redenen om de Lindemann AdBlue additief preventief toe te voegen bij het vullen van AdBlue.

Reparatiekosten bij SCR kristallisatie

De reparatiekosten voor SCR-kristallisatie kunnen sterk variëren, afhankelijk van de ernst van het probleem en welke onderdelen van het SCR-systeem zijn aangetast.

Professionele reiniging/vervanging van injectoren: 

  • Vervanging van injectoren: €300 - €800 per injector, afhankelijk van het voertuig.
  • Professionele reiniging €100 - €400
  • Zelf reinigen met een Injector Cleaner

Professionele reiniging/vervang van SCR-katalysator:

  • Vervanging katalysator: €1.000 - €4.000 (afhankelijk van het type voertuig of installatie).
  • Professionele reiniging €300 - €700.
  • Zelf reinigen met een katalysator reiniger

Vervanging van de AdBlue-pomp:

  • Reparatie: €200 - €500
  • Vervanging van de pomp: €800 - €2.000

Sensorproblemen:

  • Sensorreparatie of vervanging: €200 - €600 per sensor.

Volledige revisie van het SCR-systeem:

  • Volledige revisie: €3.000 - €8.000, afhankelijk van de omvang van de schade.

Conclusie en samenvatting

De kosten voor de reparatie van SCR-kristallisatie kunnen variëren van enkele honderden euro's voor eenvoudige reiniging tot duizenden euro's voor vervanging van grote componenten zoals de katalysator of pomp. Regelmatig onderhoud en het juiste gebruik van AdBlue + een additief kunnen veel problemen voorkomen en de kosten aanzienlijk beperken. Preventieve maatregelen, zoals hoogwaardige AdBlue en regelmatig reinigen van injectoren en leidingen, helpen eveneens.

6 thoughts on “Wat is SCR kristallisatie, hoe kun je het oplossen of voorkomen?

  1. BWER delivers robust, precision-engineered weighbridges to businesses across Iraq, combining state-of-the-art technology with local expertise to support infrastructure and logistics growth.

  2. BWER Company is committed to advancing Iraq’s industrial sector with premium weighbridge systems, tailored designs, and cutting-edge technology to meet the most demanding applications.

  3. Trusted by Iraq’s top industries, BWER Company provides innovative weighbridge systems, enabling seamless load monitoring and weight compliance for transport, construction, and agriculture sectors.

  4. BWER is Iraq’s premier provider of industrial weighbridges, offering robust solutions to enhance efficiency, reduce downtime, and meet the evolving demands of modern industries.

  5. Rely on BWER Company for superior weighbridge solutions in Iraq, offering advanced designs, unmatched precision, and tailored services for diverse industrial applications.

  6. lorandexpert.com schreef:

    Lorand Expert ofera servicii contabile online adaptate nevoilor afacerii dumneavoastra. De la raportare financiara pana la consultan?a fiscala, beneficiile colaborarii cu noi includ precizie ?i eficien?a maxima.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *