Een hybride auto, je hoort men er steeds vaker over en dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Of het nu de toekomst is of niet het is en blijft een feit dat een hybride auto naast de elektrische ondersteuning ook nog een benzine- of dieselmotor heeft en dus niet volledig elektrisch rijdt. Deze combinatie roept nog veel vragen bij mensen op; Is een hybride zuiniger dan een volledige verbrandingsmotor? Wat is de actieradius met de elektromotor? Hoelang gaat de accu mee? Is een hybride auto duur in aanschaf? Dit zijn allemaal vragen die een belangrijke rol spelen bij het overwegen van een hybrid auto. Echter wanneer u al in het bezit van een hybride auto, dan wilt u deze ook graag goed onderhouden net als iedere andere auto. Het jaarlijks reinigen van een hybride auto is daar ook een onderdeel van.
Hybride motor reinigen met additief
Een hybride auto is niet anders dan een verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor. Deze auto’s zijn op de markt gebracht vanwege de toenemende strengere emissie normen. De uitstoot van een hybride auto is lager, maar tegelijkertijd brengt dit ook een discussiepunt met zich mee. Hybride auto’s kenmerken zich door een lager brandstofverbruik wat komt door de elektrische aandrijving. Echter komt de verbrandingsmotor niet altijd goed op temperatuur en zorgt het start/stop systeem voor vervuiling en slijtage.
Voor het inwendig reinigen van de hybride motor adviseren wij de Oil System Cleaner van Lindemann. Deze Oil flush reinigt het hele oliesysteem, waaronder alle zuigerveren, zuigerveergroeven en hydraulische kleppen. Door de Lindemann Engine Performance Treatment toe te voegen zal slijtage voorkomen worden en de motor efficiënter werken en soepeler lopen.
Omdat een hybride auto niet standaard stationair loopt, zal het reinigen van uw auto anders gaan dan bij een volledige verbrandingsmotor die stationair moet lopen om gereinigd te worden. U zult met de motor flush moeten rondrijden gedurende 10 tot 15 minuten met een lage toerental. Het beste advies voor het reinigen van uw hybride motor is om een halve fles motor flush te mengen met een halve fles Engine Performance Treatment. Deze combinatie zorgt ervoor dat tijdens het rijden de smering aanwezig is en het geen negatieve invloed heeft op de vuil resten waardoor schade wordt voorkomen. Daarna kunt u de olie gemakkelijk verversen en de andere helft van de Engine Performance Treatment toevoegen.
Wanneer u een continue een schoon brandstofsysteem wilt dan is het gebruik van de Lindemann Fuel System Cleaner een goede oplossing. De FSC houdt de brandstof- en injectiesysteem, spruitstuk, inlaatkleppen en en verbrandingskamer schoon. Eén flesje is goed voor 400 liter benzine, dus 8 tot 10 tankbeurten. De FSC is ook geschikt om het brandstofsysteem te beschermen tegen E10 benzine.