Vervuilde injectoren zelf reinigen

Lindemann

Lees hieronder verder voor meer informatie over het zelf reinigen van de injectoren.

Een injector reiniger, het wordt door veel garages gebruikt bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. En terecht.., het reinigen van de injectoren/brandstofsysteem is tegenwoordig steeds meer noodzakelijk, maar waarom eigenlijk?

Benzine-injectoren geven niet altijd problemen, maar ze kunnen na verloop van tijd wel slechter gaan functioneren door vervuiling. Gevolg is een minder soepeler draaiende motor, licht schokken en een hoger brandstofverbruik.

Uitlezen met een diagnose toestel geeft dit niet direct aan. Immers, elektrisch is er niets mis. De vraag is dan ook hoe de vervuiling in de injector terechtkomt. Theoretisch kan er bij het tanken wel wat vuil meekomen, maar daarvoor zijn er brandstoffilters in het brandstofsysteem geplaatst.

In deze blog gaan we onder andere in op de volgende onderwerpen:

Verschil injectoren en verstuivers

In principe zijn injectoren en verstuivers hetzelfde, het enige verschil is dat men het vroeger een verstuiver noemde en vandaag de dag injectoren. De werking is exacte hetzelfde, de injectoren en verstuivers spuiten het brandstof in de motor. Ze bevinden zich in de cilinderkop en er zijn verschillende soorten zoals: tapverstuiver, gatverstuiver, tweetrapsverstuiver, pompverstuiver en elektromagnetische bediende verstuiver. Bij dieselmotoren wordt er vaker gepraat over verstuivers en bij benzinemotoren over injectoren. In deze blog leest u dus ook meer over verstuivers reinigen.

 

Oorzaak vervuiling brandstofsysteem/injectoren

De grootste oorzaak van vervuiling van een brandstofsysteem is afkomstig uit de benzine zelf. Tijdens het inspuiten blijft er altijd een fractie achter in de injectoren. Deze vormen een harsachtige afzetting. Bovendien zitten er in benzine allerlei dopes die zich ook afzetten op bijvoorbeeld de naald of zitting van de injector.

Vervuilde injectoren, brandstofsysteem, injectie

 

Vervuilde injectoren

Benzinemaatschappijen testen hun brandstof daar uitvoerig op, maar het eindresultaat zal altijd een compromis zijn tussen wat gewenst en wat betaalbaar is.

Daarnaast speelt brandstofveroudering soms een rol. De meeste mensen rijden dagelijks in hun auto, of in ieder geval wekelijks. De benzine zal dan geen kans krijgen om te verouderen. Maar als een auto gedurende langere tijd, bijvoorbeeld over de winterperiode, niet gebruikt wordt (Campers maar ook motorfietsen) of bij auto’s die op Lpg rijden, kan er brandstofveroudering optreden. De vluchtige bestanddelen verdampen en een gom-achtige substantie blijft achter met desastreuze gevolgen voor de injectoren. Brandstofveroudering is een steeds groter probleem aan het worden sinds de invoering van E10 benzine. Deze nieuwe brandstof is namelijk veel minder lang houdbaar dan de traditionele brandstof.

 

Injectoren beschermen tegen Bio-ethanol

De brandstofsamenstelling, zowel voor benzine als voor diesel, is de afgelopen jaren veranderd. Er wordt er sinds 2017 bio-ethanol toegevoegd en sinds Oktober 2019 is er zelfs verplicht 10% bio-ethanol toegevoegd aan de benzine.

Ethanol is hygroscopisch, hetgeen betekent dat het water aantrekt. Wanneer ethanol met water reageert, verouderd de benzine nog veel sneller. Gevolg is dat de gom-achtige substanties zich nog sneller af gaan zetten in het brandstofsysteem, zodat ze de filters en de injectoren kunnen verstoppen.

Puur water is helemaal funest. Als er water in de injectoren terechtkomt, veroorzaakt dat kalkafzetting en door de hoge temperaturen zal er stoomvorming optreden dat de smeerfilm aantast en daarmee de injector ernstig beschadigd.

Wilt u uw injectoren beschermen tegen vocht en vervuiling? Dan is de Lindemann Fuel System Cleaner de beste optie. Beschermen tegen vocht kan namelijk alleen door een klein scheutje bij iedere tankbeurt te doen. De Lindemann FSC scheidt het water af van de brandstof en zorgt ervoor dat het achterblijft in het brandstoffilter.

Moderne motoren hebben een hogedruk-brandstofsysteem met nauwe toleranties. Daarom is het aan te raden de juiste brandstoffilters te monteren en deze regelmatig, in ieder geval jaarlijks, te vervangen.

 

Hoogste kwaliteit injector cleaner als oplossing!

Injectie reiniger, injector reiniger, injectoren reinigen

 

Service Cleaners van Lindemann

Vervuiling van het brandstofsysteem gaat heel geleidelijk. De eerste jaren zal men er niet veel hinder van ondervinden, maar op het moment dat injectoren problemen geven door de hierboven aangehaalde oorzaken kan het serieus geld gaan kosten.

Dus ook hier geld: voorkomen is beter dan genezen. Het jaarlijks onderhouden van de injectoren en de rest van het brandstofsysteem middels een reinigingsadditief kan al grote kostenposten voorkomen.

Met de Lindemann Service Cleaner Benzine (en Diesel) kunt u het brandstofsysteem zelf eenvoudig reinigen. U kunt met dit product dus ook zelf u injectoren en verstuivers reinigen. Geadviseerd wordt om dit iedere 5000km preventief toe te passen. Echter is deze injector cleaner ook uiterst geschikt als de injectoren al vervuild zijn. 

 

De rest van het brandstofsysteem reinigen

Het is dus vooral van belang om de injectoren af en toe te reinigen, omdat deze heel gevoelig zijn voor vervuiling. Echter is het ook van belang om de rest van het brandstofsysteem ook gelijk te reinigen.

Naast de injectoren dienen onder andere ook de leidingen, brandstofpomp, kleppen en carburateur van onderhoud te worden voorzien. Heeft u daar dan weer een ander additief voor nodig? Nee, gelukkig niet! De Lindemann Service Cleaners reinigen niet alleen de injectoren, maar ook de rest van het brandstofsysteem! Dit brandstofadditief is verkrijgbaar voor benzine- en dieselmotoren en hiermee kunt u zelf het hele brandstofsysteem reinigen.

 

Waarom de injector reiniger van Lindemann?

Elk additievenmerk heeft wel een brandstofsysteem- of injector reiniger in zijn assortiment. Waarom moet u dan voor Lindemann kiezen?

De additieven van Lindemann bevatten in tegenstelling tot de meeste concurrenten een veel hogere concentratie werkzame stoffen. U moet zich voorstellen dat een additief niet voor 100% uit chemicaliën bestaat, omdat je anders een onbetaalbaar product krijgt. De chemicaliën (werkzame, in dit geval reinigende stoffen) worden aangevuld met witte petroleum (pure benzine of diesel). Echter is het afhankelijk van het merk dat u kiest hoeveel procent werkzame stoffen er in een additief verwerkt zijn. De additieven van Lindemann zitten op een zeer hoog percentage van ongeveer 80%, waar veel concurrenten op ongeveer 20% blijven steken.

Uiteindelijk resulteert dit in een krachtigere en duurzamere werking van de additieven. Wanneer u een injector reiniger van Lindemann neemt, kiest u dus voor kwaliteit! Met de Lindemann injector cleaner kunt u dus zelf het hele brandstofsysteem inclusief de injectoren reinigen!

Heeft u aan de hand van deze blog vragen en/of opmerkingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. De injector reiniger van Lindemann bestellen? Klik dan op ”Bestel hier”

20% Korting ontvangen!

Voor een afstudeeronderzoek zijn wij opzoek naar respondenten voor een korte enquête. De enquête is volledig anoniem en zal ongeveer 5 minuten van u tijd in beslag nemen. Als dank voor uw medewerking ontvangt u een 20% kortingscode. Deze kortingscode is geldig op ons gehele assortiment!

Geef een reactie