Auto, Kennisbank

Heeft een turbo tegendruk nodig?

Een turbocharger, ook wel een turbo genoemd, is een toevoeging aan een interne verbrandingsmotor die de luchtstroom naar de motor verhoogt om meer zuurstof aan de verbrandingskamer te leveren. Dit kan leiden tot een verhoogde verbrandingsefficiëntie en daarmee meer vermogen en koppel van de motor.

Om de werking van een turbo te begrijpen, is het belangrijk om te weten dat hij gebruikmaakt van de energie van de uitlaatgassen om lucht naar de verbrandingskamer te pompen. De uitlaatgassen stromen door een turbine, die op haar beurt een compressor aandrijft die lucht naar de verbrandingskamer pompt. Dit proces verhoogt de druk van de lucht naar de verbrandingskamer, wat leidt tot een verhoogde hoeveelheid zuurstof beschikbaar voor de verbranding van brandstof.

Om te voorkomen dat de turbo te veel druk opbouwt, is een tegendrukbegrenzer of wast gate aanwezig. Deze regelt de hoeveelheid uitlaatgassen die naar de turbine stromen, wat betekent dat de druk op de turbine en daarmee op de compressor beperkt blijft. Dit zorgt ervoor dat de druk in de verbrandingskamer op een veilig niveau blijft en voorkomt dat de turbo overbelast raakt.