Koelvloeistof lekkage kan veel schade tot gevolg hebben. Wanneer de motor een tijdje draait wordt deze warm. De bedrijfstemperatuur ligt normaal gesproken rond de 90 graden. Om te zorgen dat de motor niet te warm wordt heeft iedere auto een koelsysteem. In dit koelsysteem bevindt zich een thermostaat en die zorgt ervoor dat de temperatuur rond die 90 graden wordt gehouden. Koelvloeistof lekkage kan dus funest zijn voor de motor.
In deze blog leggen we eerst uit hoe het koelsysteem precies werkt en wat de gevolgen kunnen zijn wanneer je auto koelvloeistof lekt. Daarnaast geven we uiteraard ook een oplossing voor koelvloeistof lekkage. Onderstaand alle onderwerpen die aan bod komen nog even op een rijtje:
Hoe werkt het koelsysteem?
Het koelsysteem zorgt ervoor dat de motor niet oververhit raakt. Doorgaans ligt de bedrijfstemperatuur rond de 90 graden. Het koelsysteem zit zeer complex in elkaar en heeft veel belangrijke onderdelen die er uiteindelijk voor zorgen dat de motor gekoeld kan worden, zoals een waterpomp, thermostaat temperatuursensor en koelfan. Het koelsysteem kan voor koeling zorgen door middel van: indirecte koeling, directe koeling of geforceerde luchtkoeling.
Hoe ontstaat koelvloeistof lekkage?
Koelvloeistof lekkage kan ontstaan door meerdere factoren. Soms is een uitgedroogde slang of gescheurde slangklem de oorzaak. Maar er kan ook lekkage ontstaan binnenin de waterpomp of de radiateur. Tot slot kan er ook binnen in de motor zelf koelvloeistof verdwijnen, bijvoorbeeld door een lekke koppakking, gescheurde cilinderkop, een lek in een EGR-koeler of een lekkage binnenin de oliekoeler. In de meeste gevallen zit de oorzaak hem in een kapotte slang, waterpomp of radiateur.Â
Het is duidelijk dat er sprake is van koelvloeistof lekkage op het moment dat er koelvloeistof verdwijnt uit het systeem. Het koelsysteem is volledig gesloten, lekkage (inwendig of uitwendig) is daarom de enige logische verklaring voor het verdwijnen van koelvloeistof.Â
Wat zijn mogelijke gevolgen van koelvloeistof lekkage?
Zoals eerder aangegeven zorgt het koelsysteem ervoor dat de motor op de juiste bedrijfstemperatuur blijft en niet oververhit raakt. Wanneer er te weinig koelvloeistof aanwezig is, kan dit tot gevolg hebben dat de motor oververhit raakt met mogelijk desastreuze gevolgen.Â
De druk in het koelsysteem kan oplopen waardoor de radiateur lek kan raken, maar ook de kachelradiateur kan door de verhoogde druk gaan lekken. Als de temperatuur nog verder oploopt kunnen er echt grote problemen ontstaan zoals:Â
- Een motor die vastloopt;
- beschadiging aan cilinders en zuigers;
- een koppakking die lek raakt;
- een scheur in de cilinderkop;
- of zelfs een scheur in het motorblok.
Kan ik doorrijden met lekkende koelvloeistof?
Dit hangt af van de situatie. Zoals je hierboven leest kan koelvloeistof lekkage grote gevolgen hebben. Zodra je de symptomen van een lekkend koelsysteem heeft ontdekt is het daarom raadzaam om direct actie te ondernemen.
Of je er nog mee door kunt rijden is afhankelijk van hoeveel koelvloeistof er nog in zit en hoe erg de lekkage is. We raden daarom aan om altijd de temperatuurmeter goed in de gaten te houden, want lekkage is bijna altijd te zien aan het oplopen van de temperatuur. Dus als dat het geval is het zaak om snel actie te ondernemen en alleen door te rijden als het écht noodzakelijk is en de temperatuurmeter niet volledig in het rode gebied zit.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage?
De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het ‘slechts’ een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn. Hier komen dan alleen nog de arbeidsuren overheen.Â
Al met al is het een vrij kostbare reparatie. In veel gevallen is het ook mogelijk om koelvloeistof lekkage te verhelpen middels een additief. Dit is in eerste instantie de goedkoopste oplossing en heeft in veel gevallen een goede kans van slagen. Echter, garantie voor succes biedt het niet. Zo realistisch moeten we ook zijn.
Kan ik koelvloeistof lekkage zelf verhelpen?
Ja, je kan koelvloeistof lekkage in veel gevallen eenvoudig zelf verhelpen. De Lindemann Radiator & Block Stop Leak is een additief dat koelvloeistof lekkage snel en efficiënt verhelpt.Â
Je kunt het zelf eenvoudig toevoegen en het is geschikt voor nagenoeg alle koelsystemen. Naast verhelpen van lekkages in het koelsysteem biedt Lindemann ook andere voordelen. De Lindemann Radiator & Blok Stop Leak heeft ook een uniek smeereffect dat de afdichtingen en waterpomp smeert. Bij een koelvloeistof lekkage adviseren wij altijd om eerst een additief te proberen. Zoals we eerder aangaven is een reparatie bij de garage doorgaans niet goedkoop en daarom een goede tweede optie.
Wanneer een lekkage te groot is bestaat er een kans dat een additief het niet kan verhelpen. Mocht het additief niet geholpen hebben is het dus raadzaam om alsnog een garage te raadplegen.
Heb je last van een lekkend koelsysteem? De Lindemann Radiator Stop Leak is te bestellen via onze webshop. Met de kortingscode: DPPBLOG5 ontvang je 5% korting op de bestelling!
De Lindemann Radiator & Block Stop Leak behoort tot de beste “stop lek” additieven in de markt!
Werkt na 3 weken nog steeds perfect!
Scheelt toch 250 euro voor een nieuwe radiateur
Werkt perfect
Lekkage volledig verholpen. Top