Deeltjesteller: wat je moet weten voor de APK
Sinds 2022 is de deeltjesteller (of “deeltjes teller”) verplicht bij de APK-keuring van dieselauto’s met roetfilter. Tijdens de keuring wordt gemeten hoeveel ultrafijne deeltjes de motor uitstoot. De test helpt vaststellen of het roetfilter nog goed functioneert. De regelgeving is vastgesteld door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). De verplichting geldt voor dieselvoertuigen vanaf bouwjaar 2011 (of nieuwer) die zijn uitgerust met een roetfilter.
APK regelgeving deeltjesteller & strafbaarheid
Bij de APK wordt een auto afgekeurd als het gemeten deeltjesaantal per cm³ hoger is dan de toegestane limiet bij een fabrieksroetfilter is dat maximaal 1.000.000 deeltjes/cm³. Als het filter defect is, verwijderd is of gemanipuleerd werd, dan kan de auto de keuring niet doorstaan. Het opzettelijk verwijderen of manipuleren van een roetfilter valt onder milieuovertredingen en is strafbaar. De RDW kan het kenteken ongeldig verklaren, boetes opleggen of het voertuig uit de roulatie nemen. De regelgeving rondom de deeltjesteller wordt bovendien steeds strenger, zeker bij herkeuringen van oudere diesels.
Deeltjesteller APK omzeilen: geen legale oplossing
Sommige autobezitters proberen de deeltjesteller APK te omzeilen via manipulatie van de motorsoftware, tijdelijk monteren van een schone filter vóór keuring, of het inspuiten van additieven vlak voor de test. Dit is echter een risicovolle aanpak: het overtreden van milieu- en APK-regels is illegaal. Wordt fraude ontdekt, dan kan je auto direct afgekeurd worden, je kenteken ongeldig verklaard worden of je krijgt een forse boete. Door strengere controles en modernere meetapparatuur wordt dit steeds lastiger.
Wat kan een brandstof additief doen?
Additieven zoals Total Care Diesel of Smokeless kunnen in sommige gevallen helpen om de uitstoot te verlagen vóór een APK-deeltjesteller test, maar het is belangrijk om daar realistisch en goed geïnformeerd mee om te gaan. Total Care Diesel wordt veel gebruikt en kent honderden positieve reviews van dieselrijders die merken dat hun motor rustiger loopt, beter oppakt en schoner draait. Het middel reinigt onder meer het brandstofsysteem, injectoren en verbrandingskamers, wat indirect kan bijdragen aan een lager deeltjesaantal bij een goed werkend roetfilter.
Toch moet je weten dat een te hoge deeltjeswaarde bij de deeltjesteller níet altijd betekent dat het roetfilter defect is. In de praktijk blijkt het regelmatig te liggen aan inwendige vervuiling van de EGR-klep, injectoren of andere delen van het inlaattraject. Deze vervuiling ontstaat vaak geleidelijk en is lastig op te merken, maar heeft wél invloed op de uitstoot. Meer hierover lees je in dit uitgebreide artikel: ”Hoe je motor stilletjes vervuild raakt en waarom dat een probleem is.”
interesting