Tot 2012 was een roetmeting verplicht bij een APK-keuring. Tegenwoordig wordt deze meting vervangen door een EOBD-meting. Rijdt u in een dieselauto na 1979 en geeft de uitslag uit de EOBD-meting slechte resultaten? Dan kan er tijdens de APK-keuring nog een roetmeting gedaan worden. Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
Er zijn plannen om vanaf de zomer 2022 weer roetfilter metingen te gaan doen bij een APK-keuring. In dat geval is het verstandig om het gehele uitlaatsysteem te reinigen middels een additief. Hiermee voorkom je dat de auto wordt afgekeurd op grond van de roetmeting. Het advies is hierbij om het additief een kleine week voorafgaand aan de APK-keuring toe te voegen en na toevoeging een lange rit te maken van minimaal 20 minuten. Hierdoor komt alles goed op temperatuur en kan het product beter zijn werk doen. Heeft u op korte termijn een APK-keuring op de planning staan? Dan raden wij de Lindemann Total Care Diesel aan. Dit product pakt het gehele uitlaatsysteem aan en reinigt daarnaast ook nog eens het inlaat- en brandstofsysteem.
UPDATE!
Vanaf 1 januari 2023 wordt de nieuwe roettest voor APK ingevoerd in Nederland. Deze “deeltjestest” is al sinds 1 juli 2022 in België in gang gezet.